Hensikt
Hensikten med kurset er å bidra til å styrke den pedagogiske kompetansen i Røde Kors ved å gi et felles grunnlag for læring i Røde Kors, og bruk av metodikk og verktøy i ulike opplæringssituasjoner
Målgruppe
Kurset er for alle frivillige og ansatte i Røde Kors som egner seg og har lyst til å drive med opplæringsarbeid og kompetansebygging i Røde Kors.
Innhold
- Læring i Røde Kors
- Læring og teori
- Læringsmiljø
- Læringsstrategier
- Undervisningsprinsipper/sjekklista
- Undervisningsmetoder og hjelpemidler
- Diamanten - Didaktisk relasjonsmodell (DRM)
Læringsmål
Etter gjennomført opplæring skal deltakerne
- Kjenne til sentrale pedagogiske prinsipper, metoder og hjelpemidler/verktøy og kunne bruke disse bevisst for å oppnå best mulig læring
- Være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning
- Være bevisst på hvilke utfordringen og muligheter som er forbundet med læring og undervisning i Røde Kors
Tid
17 timer kurssamling, 1/2 time e-læring og 2 1/2 time innleveringsoppgave
Antall deltakere
5-15
Krav og forventninger til kursdeltakerne
For å delta på kurs-samlingen må deltakerne
- Ha gjennomført e-læringsdelen av kurset
- Ha besvart og levert inn tilsendt innleveringsoppgave innen fristen og bestått dette
- Ha interesse for og være egnet til pedagogisk arbeid
Undervisningsform
Hele kurset består av tre elementer:
- E-læringsdel som skal tas før kurshelgen
- Innleveringsoppgave etter at e-læringsdelen er gjennomført
- Kurssamling – erfaringslære/undervisningspraksis og grupperefleksjon
Vurdering og bevis for godkjent kurs
Kursbevis forutsetter godkjent e-læring, godkjent innleveringsoppgave og aktiv deltakelse gjennom hele samlingen.