Hensikt
Hensikten med kurset er å bidra til å gjøre deltakerne trygge i rollen som hjelper for mennesker som har vært i en akutt kritisk situasjon eller nettopp har gjennomlevd dette. Kurset gir innsikt i hvilke grunnholdninger som har betydning for å yte god psykososial støtte. Gjennom oppgaver og øvelser skal deltagerne få trene på hvordan slik støtte best kan gis.
Kurset er også et bidrag i å styrke Røde Kors rolle som beredskapsorganisasjon lokalt og sentralt.
Målgruppe
Alle frivillige og ansatte i Røde Kors.
Læringsmål
- Deltagerne skal få en grunnleggende forståelse av rollen som støttende medmenneske i slike situasjoner.
- Deltagerne skal få kunnskap om hvordan en kritisk hendelse kan ramme.
1. VÆR nærværende
- Deltagerne skal få kunnskap om fysisk og psykisk nærvær.
- Deltagerne skal få kjennskap til hvordan en kan forholde seg empatisk i møte med mennesker som har blitt utsatt for en kritisk hendelse.
2. LYTT oppmerksomt
- Deltagerne skal få kunnskap om hvordan å lytte med en aktiv og støttende holdning.
- Deltageren skal få trening på aktiv lytting.
3. AKSEPTER ulike reaksjoner
- Deltagerne skal få kunnskap om normale reaksjonsmønstre i unormale situasjoner.
- Deltagerne skal få en forståelse for hvordan de best kan møte forskjellige reaksjoner.
4. GI omsorg og praktisk hjelp
- Deltagerne skal få en forståelse for betydningen av alminnelig omsorg og praktisk hjelp.
- Deltagerne skal få innsikt i hvordan de kan avdekke behov og bistå med hjelp.
- Deltagerne skal få innsikt i hvilken type holdninger og handlinger det er viktig å ta med seg inn i rollen som Røde Kors aktør i møte med mennesker i kritiske situasjoner.
- Deltakerne skal få innsikt i hva man som hjelper bør unngå å si eller gjøre i møte med en berørt.
Tid
1,5 timer
Undervisningsform
Webinar
Vurderingsform og krav for godkjent kursbevis
Gjennomført hele kurset og aktiv deltagelse.